دسته
...باهم باشیم
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 326419
تعداد نوشته ها : 278
تعداد نظرات : 77
PageRank
Rss
طراح قالب
محمدرضا عابدي

حتما شما هم پله برقی را در جاهای مختلف مانند فروشگاه ها، فرودگاه ها، متروها و حتی پلهای عابر پیاده دیده اید. این پله ها مردم را به طبقات بالا یا پایین می برند و وجود آنها باعث می شود بدون خستگی براحتی رفت و آمد میان طبقات انجام شوند ؛ اما آیا تا به حال فکر کرده اید این وسیله چگونه کار می کند؟ نخستین پله برقی را جس وبلیورنو در سال ۱۸۸۱ میلادی در ایالات متحده امریکا ساخت. از این پله برای انتقال دیرکهای چوبی و میله های فلزی به درون کشتی ها استفاده می شد. نام پله برقی برای نخستین بار در سال ۱۹۰۰ میلادی برای پلکان متحرکی به کار رفت که در نمایشگاهی در شهر پاریس به نمایش گذاشته شده بود. از آن پس ، نام پله برقی برای این گونه پله ها رایج شد. حداکثر ارتفاع پله های برقی امروز ۱۸ متر است.
این پله ها به وسیله نیروی برق کار می کنند و با زنجیر حلقوی که بدون توقف در حال چرخش است ، به حرکت در می آیند. یک موتور این زنجیر را می چرخاند. زنجیر به پله ها متصل است و چرخش آن موجب حرکت پله می شود. پله ها هم پس از آن که به بالاترین یا پایین ترین نقطه رسیدند، به زیر آن می روند و پس از گذشتن از زیر پا از سمت مقابل بیرون می آیند. هنگام حرکت پلکان ، سطح پله ها به گونه ای بیرون می آید که ما براحتی بتوانیم روی آن بایستیم.
پله های برقی بزرگ می توانند در هر ساعت ۶هزار نفر را جابه جا کنند. پله های برقی به صورتی طراحی شده اند که اگر به هر دلیلی یکی از زنجیرهای آن بشکند یا جابه جا شود، پله از حرکت می ایستد. علاوه بر این ، یک کلید ایمنی یعنی هم در پله برقی وجود دارد که حرکت آن را در صورت بروز هر گونه ایراد یا اختلال فورا متوقف می کند.


دسته ها : علمی
يکشنبه 6 11 1387
X