دسته
میانبر
...باهم باشیم
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 269571
تعداد نوشته ها : 358
تعداد نظرات : 94
PageRank
Rss
طراح قالب
محمدرضا عابدي

 

مدل سازی لباسمی‌توان گفت که قدرت تحلیل بی‌حجابی ساده به نظر می‌رسد چه اینکه کشورهای بورژوا و حسابگر و ریزاندیش روز توان خود را در جهت تقلیل حجاب اعمال داشته¬اند. بطوریکه امروزه این مقوله به یک پروسة ناتمام تبدیل شده است علت هم این است که این کشورها با امکانات پیشرفته در اخلاق و اعتقاد معنوی جوامع مسلمان رسوخ کرده‌اند و دیگر اینکه جمعیت مسلمان جهان براساس آمار جهان 8/1میلیارد به شمار می‌آید. بنابراین راه برون رفت از این چالش فراگیر از طروق جبر مبنی بر استحاله‌ی این فرهنگ یعنی فرهنگ برهنگی در کوتاه ‌مدت دور از انتظار است و البته منطقی نیز به نظر نخواهد رسید. راقم این سطور در سه دهه و اندی که زندگی می‌نمایم و در دل جامعه فرهنگ لباس و لباس‌داری را تجربه کرده‌ام. شاید ده‌ها لباس رنگارنگ و دارای مدلهای مختلف را دیده‌ام که هر فردی براساس سن و انتخاب سلیقه از این لباسها استفاده نموده است. لذا باید ابراز داشت که بشر همیشه موجودی نوگرا و متحول است و دوست دارد که از لحاظ ظاهر خود را بهتر از دیگران بیاراید و به طبع زن از این فاکتور بهره‌ی بیشتری را به خود اختصاص داده است. بنابراین در تغییر و تحول نوع پوشیدن لباس در نهاد جامعه‌ی ما باید تجدیدنظر گردد و این نوع تجدیدنظر با یک حرکت و ارائه چند مدل لباس مبنی بر فرهنگ‌سازی و استحکام و ترقی بیشتر فرهنگ حجاب تأثیرگذار است. اما هیچ قاعده‌ای با این شرایط در رفع این مقوله بسیط در زمانی کوتاه جوابگو نخواهد بود. چرا که رسانه‌های گروهی اعم از سمعی و بصری و مطبوعات روز و کتابهایی که در زمینة بی‌حجابی در بین جوامع جای پای خود را باز کرده و انتشار عکسها و فیلم‌های مبتذل که به صورت قاچاق وارد می‌شود بی‌گمان در تربیت غلط پوشش خانواده‌ها سعه صدر گذاشته است و به راحتی و یکجا هم قابل تغییر نیست و این اشاعه‌ی فرهنگی خود را با ظاهری فریب دهنده جوامع را بخصوص جامعه‌ی جوان را به انحراف و سقوط کشانده است و نیاز به گذشت زمان آنهم به صورت نسی را می‌طلبد نه مطلق. اما باید دانست که در طول تاریخ هیچ کاری برای بشر نشدنی نبوده و نیست که نیاز مبرم برای شدن انسجام فرهنگی و اعتقادی و پشتوانة مالی را مطالبه می‌کند و اگر در این امر به توفیقاتی دست یابیم در اصلاح بی‌حجابی نیز به نتایجی رسیده‌ایم بنابراین فرهنگ برهنگی خطرات مرگ‌آوری را از سوی کشورهای غربی برای جوامع جهان و بخصوص جوامع مسلمان به وجود آورده است و این خطرات علاوه بر اینکه در شخصیت زنان رسوخ و تأثیر گذاشته که در ظاهر و باطن مردان نیز در جامعة مدرنیسم و پسامدرن امروزه به عینه مشاهده می‌گردد. بطوریکه جوانان نیز در پوشیدن لباس از خانمها تبعیت می‌کنند و حتی در زینت که مربوط به زن بوده هم به این منوال عمل می‌شود و حتی حجاب ظاهر که شامل سرمه و خضاب و ساختگی‌های ظاهری اعم از مو و ابرو و چشم از وسائل مصنوعی به مانند زنان، استفاده می‌شود راقم این سطور در کتاب مسئلة حجاب استاد شهید مرتضی مطهری به نکته‌ای برخورد کردم که این روشنفکر در زمان خویش که حداکثر 40سال نیست به بی‌حجابی و تقلید مردان از روشهای زنانه در زمینه‌ی حجاب صراحتاً اشاره ننموده است. البته باید اذعان داشت که روزگار دیروز با امروز دارای شرایط متفاوتی است، تا اینکه برسد به تأیید تطابق روزگار 40سال پیش با امروز و یا فردا که براساس شرایط خاص خویش رقم می‌خورد لذا هدف این است که ما به دنبال یک راهکار مناسب و اصولی جهت برون رفت از این بحران بی‌حجابی باشیم و برنامه‌هایی مجاب را در جهت خواسته‌های مردم از لحاظ پوشش جایگزین نمائیم چه بسا که این طوفان فرهنگی در جهت اصلاح از سوی کشورهای متخاصم ایجاد نشده که طوفان بدنبال براندازی است. جالب اینجاست که این کشورها نسبت به پیروی و اطاعت از دستورات و ایده‌های قرآنی ما اهتمام و تأمل بیشتری برای فرهنگی بهینه برای خویش مدنظر دارند و در روحیه و شمایل آنها نیز این مسئله جلوه می‌نماید ولی مذهب به عنوان یک معلم مجرب در انتقال ایده‌های منطقی خود به دانش‌آموز به شکل اصولی و حساب شده عمل می‌کند و پرورش فکری را به سادگی نمی‌توان عوض کرد. اما به قول شاعر:مـا زنـده به آنیـم کـه آرام نگیـریم موجیم که آسودگی ما عدم ماست

پس باید تلاش و در حرکت مداوم جهت عدم ایستائی بود. با این حال آنچه مدنظر رسید و شاید به عنوان پیشنهاد بتواند درخور توجه باشد از نظر این قلم می‌تواند مدلسازی لباس باشد که چنانچه به نحو بایسته‌ای و با پشتوانة مالی مورد وثوقی انجام گیرد طبعا تأثیرات خودش را برجای می‌گذارد لذا با توجه به شناخت روحیات مردم در جهت کاهش بی‌حجابی باید به مدلسازی پرداخت البته براساس خصومتها و اختلاف نظری که در زمینة سیاسی و فرهنگی با کشورهای غربی وجود دارد نیاز به تفقد و اهتمام فراوان است. در واقع باید گفت که همان کاری را باید به مرحلة عمل برسانیم که کشورهای دیگر با بهره‌گیری از ثروت و فکر خود انجام می‌دهند و این رجحان و برتری و تأثیری که بر کشورها از لحاظ حجاب خودی را نشان می‌دهد برگرفته از همان امکانات آموزشی و فنی است که البته در پشت این امکانات همان دو امتیاز برتر بنام قدرت پول و تفکر نیز جوابگو است. لذا چون نیاز به یک استقلال و خودکفایی را باید در بطن کشور احساس نمائیم و قصد براندازی و منقطع نمودن واردات پوشاک در خارج از کشور را با خصوصیات غربی می‌طلبیم در داخل نیز باید سرمایه‌گذاریهای کلانی را در جهت تولید پوشاک با کیفیت مناسب ارائه نمائیم و از طرفی باید ارتباط را با خارج از دایره خویش مبنی بر گسترش و غلبه نمودن این فرهنگ مدلسازی در جهت تأثیر و تأثر بعمل آوریم و تنها با فیلترینگ کردن کالای وارداتی از ایجاد فضاهای آشفته و مسموم و مصدوم می‌توان اقدام و به سمت آرامش حرکت کرد. به عنوان مثال در یک خانوادة مذهبی و دارای اعتقادات این نوع مدلسازی چون با زمینه و روحیات آنها سازگاری بهتری دارد و در خیلی از موارد می‌توان تمهیدات بهتری را در شکل نوتری ارائه دهد قطعا تأثیر بیشتری را در جهت استحکام بیشتر فرهنگ اسلامی خواهد گذاشت و در یک خانواده که در حد وسط نسبت به پوشش اسلاح، عمل می‌کند می‌توان با بهره گرفتن از افراد مدلهایی را ارائه داد که با روحیات آنها سازگار باشد و حتی در یک خانواده که اساسا از یک فرهنگ خاص آنهم بصورت ساختاری و زایمانی تبعیت می‌کند به طبع تأثیر را به مرور زمان خواهد گذاشت. چراکه بر اساس قدرت مالی و استقلال و ایجاد امکانات لازم و متنوع در یک کشور و گرایش اکثریت مردم به این فرهنگ(مدل‌سازی)ناخودآگاه خرده فرهنگها نیز مجبور به تسلیم و تقبل و عمل خواهند شد. لذا در نظر این قلم در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت چند چیز در جهت عملی کردن این چنین طرحهایی مدخل و مؤثر خواهد بود. یکی اینکه از رفاه و خوابهای خود زدوده و بر سختی و بیداری خود بیفزائیم دوم اینکه از مقام حرف و آنانکه قابلیت و زمینه‌ی خلاقیت دارند، استفادة بهینه را ببریم و در مقام عمل نیز از آنانکه در کورة داغ عمل پخته شده‌اند تمتع جوئیم سوم نماد گوش در جهت شنیدن حقایق نمادی کر نباشد و از ورود تقلب و مسائل غیرواقعی نماد گوش اجتناب کند چهارم اینکه جهت رسیدن به قلة تصعید از بهترین راه با استعانت از بهترین فکرها عمل کنیم و پنجم از مسئولیت خود بپرسیم که آیا می‌توانی به همة سئوالات مردم پاسخ مقنع و مفید بدهی و یا نه وجدان بیدار تو ناتوانی را بهتر از قدرت می‌پندارد و ششم ابزار و امکانات لازم را در رشته‌های مختلف برای مردم جهت کسب قله‌ی اعتقاد بکار ببندیم که با این حرکت راه نفوذ متخاصمین را می‌توان سد نمود.

 

پایان


سه شنبه 6 11 1388
X